Brandweer, rampenbestrijding en externe veiligheid
Cebeon zorgt met onderzoek voor grip op huidige en toekomstige financiële uitdagingen op het gebied van brandweer, rampenbestrijding en externe veiligheid.
Grip op financiële vraagstukken
Van chemische branden, elektrische branden, verkeersongevallen tot wateroverlast en overstromingen: preventie en bestrijding vragen om professionele brandweerzorg en rampenbestrijding en crisisbeheersing. Cebeon biedt met scherpe analyses en heldere bekostigings- en verdeelmodellen grip op huidige én toekomstige financiële vraagstukken op het brede gebied van brandweer, rampenbestrijding en externe veiligheid.
Intensieve gemeentelijke samenwerking
De bescherming van burgers vraagt om een verder professionaliserende brandweer, in een omgeving met steeds meer risico’s. Voor brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing werken gemeenten daarom intensief samen in 25 veiligheidsregio’s. Die zijn ook verantwoordelijk voor risicobeheersing, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR), de instandhouding van regionale meldkamers en bevolkingszorg. De bekostiging van deze taken is hybride geregeld: gemeenten dragen bij via het gemeentefonds en het Rijk via de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR). Gemeenten hebben belang bij een transparante, uitlegbare en rechtvaardige verdeelsystematiek van beide uitkeringen. Gemeenten en provincies willen ook zicht houden op de uitgaven aan externe veiligheid, waarvoor de middelen zijn ondergebracht in het gemeente- en het provinciefonds.
Advisering over hybride bekostiging
Cebeon adviseert gemeenten, provincies en veiligheidsregio’s over deze (hybride) bekostiging. En biedt handvatten voor het vormen van efficiënt beleid. Dit stelt organisaties in staat onnodige uitgaven te verminderen én structureel te investeren in duurzame oplossingen. Hierdoor zijn ze beter voorbereid op toekomstige calamiteiten.
Wat Cebeon doet op het gebied van brandweer en rampenbestrijding
- We zorgen voor overzicht in de gemeentelijke lasten en baten, en ontwikkelen op basis daarvan objectieve bekostigingsmodellen voor Veiligheidsregio’s met aandacht voor rechtvaardigheid en uitlegbaarheid. Ook alternatieve modellen kunnen we doorrekenen.
- We adviseren over de toekomstbestendigheid van regionale verdeelmodellen.
- We zorgen voor onderhoud van het gemeentefonds en de BDUR. We onderzoeken periodiek de verdeling van beide uitkeringen op onevenwichtigheden (herijkingsonderzoek). Desgewenst ontwikkelen we overgangsmodellen om toe te groeien naar een evenwichtige verdeling.
- We brengen relevante bedragen in beeld bij taakverschuivingen (zoals voor de Omgevingswet) en dragen verdeelvoorstellen aan.
- We geven inzicht in verschillen tussen gemeentelijke bijdragen door relevante schakels en achtergronden te benoemen.
- We monitoren en benchmarken gemeentelijke en regionale uitgaven en prestaties, totaal of op onderdelen. We vergelijken uitgaven met die van gemeenten of veiligheidsregio’s met vergelijkbare structuur (zoals bebouwing), organisatie (zoals bezetting van vrijwilligers en beroepskrachten) en prestaties (indicatoren zoals dekkingspercentages).
Wat Cebeon doet op het gebied van externe veiligheid voor veiligheidsregio’s
- We ontwikkelen bekostigingsmodellen en adviseren hierover.
- We ontwikkelen verdeelsleutels voor overgedragen taken met behulp van financiële ijkpunten en bestuurlijk bepaalde budgetten. Ook herverdeeleffecten brengen we in beeld.
- We verklaren verschillen tussen historische uitgaven en verdeelsleutels.
- We formuleren voorstellen voor bekostigingsmodellen die recht doen aan kostenverschillen tussen gemeenten. Is een overgangsmodel nodig? Dan zorgen wij ook daarvoor.
Contact


Onze expertises
Opdrachten die we uitgevoerd hebben

Doorlichting formatieomvang provincie Zeeland
Ontmoet Cebeon
Onze ervaren specialisten zorgen voor antwoorden op uw vraagstuk!

