Jeugd
Gemeenten zijn integraal verantwoordelijk voor een breed jeugddomein. Door de Jeugdwet is hun takenpakket sinds 2015 uitgebreid met:
- alle vormen van jeugdhulp, inclusief specialistische hulp en behandeling (ambulant en met verblijf) voor jongeren met psychische problematiek en/of (licht) verstandelijke beperking;
- de uitvoering van jeugdbeschermingsmaatregelen, waaronder voogdij;
- de jeugdreclassering, gericht op jongeren in criminaliteit.
Voor deze taken werken gemeenten regionaal samen. Ook is er afstemming en samenwerking met externe partijen op het gebied van justitie, passend onderwijs en (langdurige) zorg. Binnen de gemeente zijn er verbindingen met andere domeinen, zoals cultuur & sport, participatie en Wmo/wonen (overgang van 18- naar 18+).
Spiegel jeugdhulp
Op verzoek van diverse regio’s heeft Cebeon een spiegel jeugdhulp ontwikkeld, waarin kosten en trajecten van eenduidige categorieën voorzieningen onderling worden vergeleken. Voor de spiegel wordt gebruik gemaakt van gegevens op gemeenteniveau over jeugdhulp (van ambulant tot residentieel), jeugdbescherming en veilig thuis.
Ondersteuning gemeenten bij transformatie-opgaven
Cebeon ondersteunt een aantal grote gemeenten bij de uitwerking van het concept van populatiebekostiging. Zo ontwikkelen we in samenspraak met betrokken professionals instrumenten waarmee de gemeente de kosten van het zorggebruik voor een groot deel van het sociaal domein kan spiegelen aan objectieve kenmerken en problematiek onder verschillende populaties. Ook zetten we onze expertise in voor het helpen uitbalanceren van formatie-inzet voor wijkteams.
Om gemeenten bij zulke transformatie-opgaven goed van dienst te kunnen zijn, werken we nauw samen met inhoudelijke experts.
Effectiviteit jeugdstelsel
Gemeenten hebben behoefte aan heldere informatie voor de inhoudelijke en financiële sturing van het jeugdstelsel. Cebeon ondersteunt diverse gemeenten met onderzoek en advies om in deze behoefte te voorzien. Door scherpe analyses bieden we meer duiding aan –de effectiviteit van– de lokale situatie. Waar zinvol betrekken we hierbij ook de regionale context en de verbinding met eerstelijnszorg. Met de bevindingen kunnen gemeenten gerichte keuzes maken voor hun begroting, inkoop e.d..
Projecten
Evaluatie brede regeling CombinatiefunctiesUitgaven gezondheidsbevordering
Monitor implementatie en besteding gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid
Betere financiële beheersbaarheid sociaal domein gemeente Waterland
De arbeidsmarkt van het sociaal domein
Gebiedsgericht sturingsmodel sociaal domein
Objectief toedelen budgetten sociaal domein aan wijken
Reële kostprijzen Jeugd en Wmo
Renderen sociale wijkteams
Grip op sociaal domein gemeente Asten
De drie D’s in Venlo
Financiële beheersing sociaal domein gemeente De Fryske Marren
Ontwikkeling kosten sociaal domein pakt verschillend uit voor gemeenten
Gemeentelijke inzet voor preventie en gezondheid
Besteding middelen terugdringen onderwijsachterstanden in het primair en voortgezet onderwijs
Evaluatie financiële regelingen slachtoffers seksueel misbruik in de jeugdzorginstellingen en pleeggezinnen
Onderzoek stelt overschotten sociaal domein in ander (toekomst)perspectief
Zicht op cliëntervaringen jeugdhulp en … sociaal domein
Evaluatie Regionaal Transitiearrangement Jeugd regio Rijnmond
Inventarisatie kosten en verdeling middelen preventief jeugdbeleid
Maatschappelijke kosten van criminele en overlastgevende jeugdgroepen
Evaluatie kosten toezicht en handhaving in de kinderopvang
Decentralisatie middelen Jeugdzorg
Jeugdige veelplegers met complexe zorgproblematiek
Foto Jeugdzorg Groningen
Nader Onderzoek Periodiek Onderhoudsrapport cluster Maatschappelijke Zorg