Gebiedsontwikkeling
Bij het inrichten van de ruimte zijn veel individuele en gemeenschappelijke belangen gemoeid. Wie de leefomgeving verandert (bouwen, wijzigingen, slopen) heeft vaak een vergunning nodig. De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) vervangt ruim 25 vergunningen door één omgevingsvergunning. Inmiddels is de Omgevingswet in voorbereiding die nog meer plannen en vergunningen integreert en die het aantal verplichtingen terugbrengt. Daarnaast zal er de komende jaren steeds meer aandacht komen voor afstemming en integratie van processen en belangen, maar ook van financiële stromen. Dat stelt zowel overheden als ontwikkelaars en burgers voor grote uitdagingen: verlopen processen goed of zijn er struikelblokken? Is er voldoende invloed van de verschillende belanghouders? Worden middelen adequaat toegedeeld?
Onder het brede begrip ‘gebiedsontwikkeling’ rekenen we ruimtelijke plannen, herstructurering en stedelijke vernieuwing, nieuwbouw in uitleggebieden, krimp, groei en grondexploitaties.
Financiële effecten invoering Omgevingswet
De Omgevingswet met de aanpalende regelgeving brengt een grote verandering in de gemeentelijke inzet en organisatie. Cebeon analyseert de huidige en de toekomstige situatie: welke taken verdwijnen, welke zijn nieuw en wat moet worden gecontinueerd? Dit inzicht is onontbeerlijk om tijdig in te spelen op de nieuwe wetgeving.
Analyse gemeentelijke uitgaven en ramingen
Binnen het taakgebied Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing (VHROSV) in het Gemeentefonds vormt gebiedsontwikkeling een dynamisch onderdeel. Dit behelst zowel de dynamiek van stedelijke vernieuwing als uitbreiding en sloop (in krimpgebieden). Cebeon maakt de eigen gemeentelijke uitgaven inzichtelijk en vergelijkt deze met het budget uit het Gemeentefonds en met de bestedingen van referentiegemeenten. De vergelijking kan zich daarnaast uitstrekken tot financiering: hoe is deze verdeeld over de betrokken partijen, waarin verschillen rolverdelingen bij referenties? Dit helpt gemeenten voor het vaststellen van eigen beleid en de financiële inzet.
Projecten
Kwaliteitsborging voor het bouwen – financiële gevolgen voor gemeentenLokale lasten externe veiligheid
Herijking gemeentefonds
Nulmeting Omgevingswet
Kijk voorbij de krimp
Kosten ruimtelijke besluiten & financiële effecten onderzoekslasten
Afschaffen actualiseringsplicht bestemmingsplannen
Informatiebehoefte EZK-LNV onder de Omgevingswet
Evaluatie participatieproces Klinkenbergerplas
Financiële gevolgen omgevingswet
Gemeentefondsmiddelen voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
Provinciale uitgaven vergunningverlening, toezicht en handhaving
Voorbereiding financieel arrangement Eemsdelta, voorstellen voor een regiofonds
Beschikbare middelen voor Wabo (omgevingsrecht)
Nader Onderzoek Periodiek Onderhoudsrapport clusters VHROSV en fysiek milieu
Nader Onderzoek Periodiek Onderhoudsrapport cluster Overige Eigen Middelen en OZB
Uitgavenanalyse Weesp en effect uitbreiding
Financiële positie van Flevoland zonder en met schaalsprong
Gevolgen nieuwe Wro voor bestuurslasten gemeenten
Verdeelsleutel ISV3 (2010-2014)
Ontwikkeling van de financiële positie van Almere zonder en met schaalsprong in de periode 2010-2030
Gevolgen van de Wabo voor de bestuurslasten van provincies
Methodologie Kosten-Batenanalyse Stedelijke Vernieuwing
Verdeelsleutel ISV-2: ontwikkeling verdeelsleutel van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing voor de periode 2005-2009
Besteding sleutelbedrag ISV